Dziś jest: , 28.4.2024 17:15

Kolbuszowa

Aktualności

„Dajemy uczniom szansę realizować swoje marzenia i pasje…”

10-10-2023

Czternastoosobowa grupa uczniów Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych z Weryni od ponad tygodnia przebywa w Ostrawie (Czechy). Ich wyjazd możliwy jest dzięki udziałowi szkoły w programie Erasmus+.

Opiekunami grupy są panie nauczycielki: Urszula Kuna oraz Bogusława Sobowska-Rekut. - Udział szkoły w programie Erasmus+ pozytywnie wpływa na rozwój i funkcjonowanie placówki. Wszystkie działania projektowe odnoszą skutek edukacyjny i wychowawczy. Dajemy uczniom szansę realizować swoje marzenia, pasje, a przede wszystkim rozwijać się zawodowo. Istotnym elementem prowadzonej przez nas edukacji jest łączenie teorii z praktyką, a realizowanie w tym momencie praktyki zawodowej przez uczniów, doskonale wpisuje się w tę ideę – tłumaczą przedstawiciele szkoły.

Uczniowie, będąc w Ostrawie, do tej pory zapoznali się z funkcjonowaniem firm, w których odbywają staż zawodowy, poznali zasady pracy w środowisku międzynarodowym i mają doskonałą okazję do wykazania się inicjatywą podczas wykonywania samodzielnych zadań. Posługują się językiem angielskim, ale również podstawowymi zwrotami w języku czeskim. - Są świadomi własnej wartości, posiadanych umiejętności i są zmotywowani do pracy, która przynosi im satysfakcję – mówią nauczycielki. - Rozmowy prowadzone z opiekunami stażu potwierdziły, że nasi uczniowie posiadają niezbędne umiejętności do pracy w zawodzie. Potwierdzeniem tego jest propozycja przyszłego zatrudnienia dla architektów krajobrazu - dodają. Każdego dnia głównym zadaniem uczniów jest nabywanie kompetencji zawodowych, językowych i społecznych. Czas pracy jest dostosowany do wieku uczniów.

Szczegółowa relacja uczniów z pierwszego tygodnia mobilności:
Niedziela
Przyjazd autokarem z Weryni do Ostrawy. Po rozlokowaniu się w hotelu zostaliśmy zaproszeni na powitalną kolację w Best Vestern Hotel Vista.

Poniedziałek
Poznaliśmy miejsca naszych praktyk zawodowych. Przedstawiciele firmy Kopernikus oraz opiekunowie grupy przedstawili nas naszym pracodawcom. Zostaliśmy przywitani miło i serdecznie. W tym dniu zapoznaliśmy się z funkcjonowaniem firm. Odbyły się zajęcia teoretyczne i praktyczne w poruszaniu się komunikacją miejską po Ostrawie.
Wtorek
Po praktykach zawodowych wzięliśmy udział w spotkaniu z mentorem i opiekunami. Rozmawialiśmy o naszych pierwszych wrażeniach. Miła niespodzianka czekała na Kamila Kopcia, który w tym dniu miał urodziny. Wraz z życzeniami otrzymał drobne upominki od grupy oraz firmy Kopernikus. Architekci krajobrazu (Zuzanna Bajor i Kacper Ozimek) mieli swoją premierę w czeskiej telewizji (byli filmowani podczas wykonywania swojej pracy).
Środa
Był to dzień integracji całej grupy. Zaraz po kolacji pojechaliśmy na kręgle.
Czwartek
Kolejne spotkanie ewaluacyjne, na którym każdy z nas opowiedział o tym, czym zajmuje się podczas stażu, jakie są jego spostrzeżenia i oczekiwania.

Piątek
Na zakończenie tygodnia wzięliśmy udział w ”Nocy Nauki”. Zwiedziliśmy Muzeum Nauki i Technologii oraz Narodowe Muzeum Rolnictwa. Korzystając z okularów VR zobaczyliśmy etapy powstawania tego miejsca. Miło spędziliśmy czas na wielu interaktywnych zabawach. Zaskoczeniem był spacer po Hucie Żelaza w Dzielnicy Vitkowice i nocne „pokazy stuningowanych samochodów”.

Sobota
Dzień, w którym poznawaliśmy atrakcje turystyczne Ostrawy. Na początek byliśmy w Zoo i Parku Botanicznym, w którym zachwycaliśmy się fauną z różnych stron świata oraz ciekawymi aranżacjami roślinnymi. Zainteresowała nas bogata kolekcja drzewek bonsai, które były starsze od nas, ale wzrostem niekoniecznie.
Po południu wjechaliśmy na wieżę widokową Nowego Ratusza, z której rozpościerała się panorama miasta. Na zakończenie spacerowaliśmy po Starówce, dzieląc się wrażeniami.
Niedziela
Lekcja historii Moraw.
Bouzov zwany również „Perłą Moraw” – średniowieczny zamek obronny, który nasza pani przewodnik określała jako romantyczny. Pierwszymi właścicielami tego zamku były rody czeskie, później zakon krzyżacki. W czasie II wojny światowej stał się siedzibą SS. Po wojnie zamek przeszedł na własność państwa i został udostępniony turystom do zwiedzania. Zobaczyliśmy w nim m.in. neogotycką kaplicę, komnaty (w tym wielkiego mistrza krzyżackiego), zbrojownię, a na dziedzińcu średniowieczną studnię, równocześnie słuchając legend związanych z tym miejscem. Zamek często wykorzystywany jest jako plan filmowy. Nakręcono tu m.in. „Arabelę”, „Fabrykę zła” czy „Młodego Indiana Jonesa”.
Z Bouzowa udaliśmy się do Ołomuńca, miasta na Morawach, związanego z historią Polski (w mieście tym nocował król Jan III Sobieski udając się pod Wiedeń, o czym przypomina pamiątkowa tablica). Ołomuniec w 2000 roku został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, dzięki barokowej kolumnie Trójcy Przenajświętszej. Podziwialiśmy także inne perełki architektury w tym: ratusz z zegarem astronomicznym, liczne fontanny, bogato zdobiony kościół Św. Michała z charakterystycznymi trzema potężnymi kopułami.
Wróciliśmy zmęczeni ale pełni wrażeń. Tydzień minął nam bardzo szybko.