Aktualności
Obwodnica Kolbuszowej coraz bliżej
12-05-2020
W poniedziałek (11 maja) Podkarpacie odwiedził Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Podczas swojej wizyty zatwierdził Programy inwestycji dla trzech nowych obwodnic w województwie podkarpackim.
Jedna z nich powstanie w Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9, druga w Nowej Dębie, zaś trzecia w Przemyślu w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77. Inwestycje o łącznej długości ok. 37 kilometrów realizowane będą w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W wydarzeniu tym uczestniczyli: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Wiceminister Rafał Weber, Poseł na Sejm RP Zbigniew Chmielowiec, Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, Dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Bogdan Tarnawski, Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś oraz Burmistrz Kolbuszowej Jan Zuba.
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego
Obwodnica Kolbuszowej o długości ok. 8,5 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu. Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu DK9. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 9 Rzeszów - Radom i będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9 (oprócz tego przewidziana jest realizacja obwodnicy Nowej Dęby). Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Kolbuszowej to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami Koncepcji Programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach 2026–2028 – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.
Poprawa bezpieczeństwa
- Przez wiele lat wschodnie regiony naszego kraju, w tym województwo podkarpackie, nie mogły doprosić się o potrzebne inwestycje. Nasz rząd od ponad czterech lat konsekwentnie to zmienia. W ramach Programu budowy 100 obwodnic powstaną tu inwestycje, na które od dawna czekają mieszkańcy dużych i mniejszych miejscowości. To, czego niektórzy nie dostrzegają z perspektywy Warszawy, my uważamy za ważny interes lokalnych społeczności. Dzięki budowie tych obwodnic zwiększy się komfort życia w podkarpackich miastach oraz poziom bezpieczeństwa na tutejszych drogach – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W ramach programu obwodnicowego na Podkarpaciu powstanie łącznie 8 obwodnic:
Obwodnica Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73,
Obwodnica Jasła w ciągu DK73,
Obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
Obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
Obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
Obwodnica Pilzna w ciągu DK73,
Obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/77,
Obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap).
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury, opr. B. Żarkowska
Jedna z nich powstanie w Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9, druga w Nowej Dębie, zaś trzecia w Przemyślu w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77. Inwestycje o łącznej długości ok. 37 kilometrów realizowane będą w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W wydarzeniu tym uczestniczyli: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Wiceminister Rafał Weber, Poseł na Sejm RP Zbigniew Chmielowiec, Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, Dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Bogdan Tarnawski, Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś oraz Burmistrz Kolbuszowej Jan Zuba.
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego
Obwodnica Kolbuszowej o długości ok. 8,5 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu. Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu DK9. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 9 Rzeszów - Radom i będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9 (oprócz tego przewidziana jest realizacja obwodnicy Nowej Dęby). Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Kolbuszowej to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami Koncepcji Programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach 2026–2028 – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.
Poprawa bezpieczeństwa
- Przez wiele lat wschodnie regiony naszego kraju, w tym województwo podkarpackie, nie mogły doprosić się o potrzebne inwestycje. Nasz rząd od ponad czterech lat konsekwentnie to zmienia. W ramach Programu budowy 100 obwodnic powstaną tu inwestycje, na które od dawna czekają mieszkańcy dużych i mniejszych miejscowości. To, czego niektórzy nie dostrzegają z perspektywy Warszawy, my uważamy za ważny interes lokalnych społeczności. Dzięki budowie tych obwodnic zwiększy się komfort życia w podkarpackich miastach oraz poziom bezpieczeństwa na tutejszych drogach – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W ramach programu obwodnicowego na Podkarpaciu powstanie łącznie 8 obwodnic:
Obwodnica Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73,
Obwodnica Jasła w ciągu DK73,
Obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
Obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
Obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
Obwodnica Pilzna w ciągu DK73,
Obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/77,
Obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap).
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury, opr. B. Żarkowska