Aktualności
Pomoc dla rodzin i ich dzieci
09-03-2021
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej, w ramach rządowego programu wsparcia dla rodzin „Za życiem”, otacza opieką dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością oraz dzieci zagrożone niepełnosprawnością - od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej już od 2017 r. pełni funkcję Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego. Odbywa się to na mocy porozumienia zawartego pomiędzy MEN a Powiatem Kolbuszowskim. W ramach programu wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte zostały dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania lub Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, co nie jest warunkiem uczestnictwa, gdyż wspomaganiem może być objęte każde dziecko zagrożone niepełnosprawnością - od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Aktualnie w programie uczestniczą dzieci, mieszczące się w przedziale wiekowym 2 – 6 lat, mieszkające na terenie powiatu kolbuszowskiego.
Dzieci te korzystają z kompleksowych form specjalistycznej pomocy. W ramach projektu pracują z nimi specjaliści z zakresu:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej już od 2017 r. pełni funkcję Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego. Odbywa się to na mocy porozumienia zawartego pomiędzy MEN a Powiatem Kolbuszowskim. W ramach programu wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte zostały dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania lub Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, co nie jest warunkiem uczestnictwa, gdyż wspomaganiem może być objęte każde dziecko zagrożone niepełnosprawnością - od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Aktualnie w programie uczestniczą dzieci, mieszczące się w przedziale wiekowym 2 – 6 lat, mieszkające na terenie powiatu kolbuszowskiego.
Dzieci te korzystają z kompleksowych form specjalistycznej pomocy. W ramach projektu pracują z nimi specjaliści z zakresu:
- psychologii
- autyzmu
- oligofrenopedagog
- logopeda
- neurologopeda
- terapeuta pedagogiczny
- fizjoterapeutki
- diagnostka i terapeutka SI
- surdopedagog
- tyflopedagog, co stwarza szansę na różnorodność prowadzonego wspomagania i dostosowania go do potrzeb dziecka.
Z powodu epidemii, w ubiegłym roku wieloprofilowe programy usprawniania dzieci w sferze intelektualnej, ruchowej, społecznej i emocjonalnej realizowane były w formie zajęć indywidualnych. We wcześniejszych latach natomiast odbywały się one również w formie spotkań w małej grupie. Wspólna zabawa z wykorzystaniem m.in. „Magicznego dywanu” była dużą atrakcją dla maluchów i wyzwalała ogromną potrzebę ruchu.
Do potrzeb i możliwości
W czasie pandemii niezwykle cenne okazało się wsparcie psychiczne dla rodzin, z którego one wielokrotnie, w różnej formie, korzystały. Wartościowe były dla nich szczegółowe wskazówki dotyczące sposobów usprawniania dziecka w warunkach domowych. Terapeuci realizujący zajęcia w ramach programu „Za życiem”, dostosowują je do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. W swojej pracy stosują nowoczesne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne dla małych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zakupione w ramach programu „Sala Doświadczania Świata”, jak i będące na wyposażeniu poradni. Dyrekcja Poradni dba, by placówka cały czas była doposażania w niezbędny sprzęt. Stąd też zakupiony został dodatkowy sprzęt komputerowy, zestawy pomocy dydaktycznych do pracy, m.in. metodą krakowską, drugi zestaw EEG Biofeedback oraz pakiet Edu-Przedszkole.
Jakie korzyści?
Udział dzieci w programie niesie dla nich szereg korzyści. Specjaliści podkreślają wzrost chęci, zaufania i współpracy dziecka w kontakcie z terapeutą, wzrost motywacji do poprawnego wykonywania zadań przez dzieci, mniejszą częstotliwość występowania zachowań „trudnych” u dzieci, wzrost kompetencji komunikacyjnych, umiejętności motorycznych w zakresie motoryki małej i dużej, poprawę funkcjonowania poznawczego, społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawę funkcjonowania układów sensorycznych, zwiększenie tolerancji na bodźce sensoryczne, poprawę sprawności fizycznej w możliwym dla dziecka zakresie, zwiększenie umiejętności i aktywności dzieci w środowisku rodzinnym i społecznym oraz wzrost umiejętności w zakresie samoobsługi i samodzielności dzieci.
Pomoc dla rodziców
Z kolei rodzice nie tylko doceniają możliwość wspierania rozwoju dziecka, ale też pomoc udzielaną w formie instruktażu i porad. Wskazówki te dotyczą specjalistycznej pracy z dzieckiem i dostosowaniu środowiska domowego do jego potrzeb. Ponadto przekazywane są informacje na temat pomocy i środków dydaktycznych wspierających rozwój dziecka, a także instytucji i placówek świadczących pomoc (np. służba zdrowia, PCPR).
Kontakt
Oprócz tego na terenie poradni uruchomiony został Bezpłatny Punkt Konsultacyjny dla rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z małymi dziećmi (terminy przyjęć w ramach Punktu można znaleźć na stronie internetowej www.poradnia.kolbuszowa.pl). Dziecko i jego rodzina, w ramach programu, otrzymują specjalistyczną pomoc w wymiarze 4-6 godz. w miesiącu. Poradnia zainteresowanych rodziców zaprasza do kontaktu. Szczegółowe informacje znaleźć można pod nr. tel. 17 2271 156 lub 691 920 909.
Opr. B. Żarkowska