Konkursy
Powiatowy Konkurs Wiedzy o UE
24-08-2011
I. Powiatowy Konkurs Wiedzy o UE objęli honorowym patronatem: Tomasz Poręba, Poseł do Parlamentu Europejskiego, Zbigniew Chmielowiec, Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Józef Kardyś, Starosta Kolbuszowski.
II. Organizatorzy Konkursu:
1. Tomasz Poręba Poseł do Parlamentu Europejskiego,
2. Zbigniew Chmielowiec Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.
Współorganizator:
Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej.
Patronat medialny: TVP Rzeszów, Polskie Radio Rzeszów, Gazeta Codzienna "Nowiny".
3. Przy współudziale:
- Liceum Ogólnokształcącego im. Janka Bytnara w Kolbuszowej,
- Zespołu Szkół Technicznych im. Bohaterów Września 1939r. w Kolbuszowej,
- Zespołu Szkół Agrotechniczno – Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni.
2. Zbigniew Chmielowiec Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.
Współorganizator:
Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej.
Patronat medialny: TVP Rzeszów, Polskie Radio Rzeszów, Gazeta Codzienna "Nowiny".
3. Przy współudziale:
- Liceum Ogólnokształcącego im. Janka Bytnara w Kolbuszowej,
- Zespołu Szkół Technicznych im. Bohaterów Września 1939r. w Kolbuszowej,
- Zespołu Szkół Agrotechniczno – Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni.
III. Cele Konkursu
1. Kształtowanie postaw otwartości na integrację rozumianą jako uznanie dla różnorodności w jedności.
2. Poznanie europejskiego dziedzictwa jako jednego z najistotniejszych czynników tworzenia się Zjednoczonej Europy.
3. Ukazanie historii integracji UE na tle procesów integracyjnych współczesnego świata.
4. Poznanie podstawowych zasad i reguł obowiązujących w integrującej się Europie.
5. Zapoznanie się z mechanizmami i strukturami funkcjonującymi w UE.
6. Uświadomienie znaczenia UE jako organizacji ponadpaństwowej.
7. Rozwijanie umiejętności dostrzegania konieczności współpracy i współodpowiedzialności w Europie w zakresie środowiska geograficznego, gospodarki, polityki i kultury.
8. Zachęcenie młodzieży do podejmowania działań na rzecz integracji europejskiej i poznawania źródeł informacji o Europie.
9. Rozbudzenie u młodzieży polskiej zainteresowania problematyką europejską oraz rozwijanie wiedzy na temat miejsca Polski w procesie integracji europejskiej.
10. Kształcenie umiejętności krytycznej oceny korzyści i kosztów wynikających z funkcjonowania Polski w realiach UE.
11. Przygotowanie uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji o aktualnych problemach związanych z procesem integracji europejskiej.
2. Poznanie europejskiego dziedzictwa jako jednego z najistotniejszych czynników tworzenia się Zjednoczonej Europy.
3. Ukazanie historii integracji UE na tle procesów integracyjnych współczesnego świata.
4. Poznanie podstawowych zasad i reguł obowiązujących w integrującej się Europie.
5. Zapoznanie się z mechanizmami i strukturami funkcjonującymi w UE.
6. Uświadomienie znaczenia UE jako organizacji ponadpaństwowej.
7. Rozwijanie umiejętności dostrzegania konieczności współpracy i współodpowiedzialności w Europie w zakresie środowiska geograficznego, gospodarki, polityki i kultury.
8. Zachęcenie młodzieży do podejmowania działań na rzecz integracji europejskiej i poznawania źródeł informacji o Europie.
9. Rozbudzenie u młodzieży polskiej zainteresowania problematyką europejską oraz rozwijanie wiedzy na temat miejsca Polski w procesie integracji europejskiej.
10. Kształcenie umiejętności krytycznej oceny korzyści i kosztów wynikających z funkcjonowania Polski w realiach UE.
11. Przygotowanie uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji o aktualnych problemach związanych z procesem integracji europejskiej.
IV. Tematyka Konkursu
1. Zarys historii idei zjednoczenia europejskiego po II Wojnie Światowej.
2. Instytucje Wspólnot i Unii Europejskiej.
3. Ojcowie i symbole Unii Europejskiej.
4. Struktury Unii Europejskiej.
5. Traktaty wspólnotowe i unijne.
6. Unia gospodarczo - walutowa. Wspólna waluta europejska – euro.
7. Polityka gospodarcza i regionalna Unii Europejskiej.
8. Programy pomocowe i strukturalne w Unii Europejskiej - SAPARD, Kapitał Ludzki, PHARE.
9. Programy edukacyjne i kulturalne w Unii Europejskiej po 2004r. realizowane w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu kolbuszowskiego - Sokrates, Kapitał Ludzki, Comenius.
10. Kraje członkowskie Unii Europejskiej i ich charakterystyka - należy wymienić: pełną nazwę kraju, rok przystąpienia do WE, stolica, powierzchnia, ludność, waluta, język urzędowy, ustrój, głowa państwa.
11. Polska w strukturach unijnych.
12. Korzyści i koszty wynikające z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
2. Instytucje Wspólnot i Unii Europejskiej.
3. Ojcowie i symbole Unii Europejskiej.
4. Struktury Unii Europejskiej.
5. Traktaty wspólnotowe i unijne.
6. Unia gospodarczo - walutowa. Wspólna waluta europejska – euro.
7. Polityka gospodarcza i regionalna Unii Europejskiej.
8. Programy pomocowe i strukturalne w Unii Europejskiej - SAPARD, Kapitał Ludzki, PHARE.
9. Programy edukacyjne i kulturalne w Unii Europejskiej po 2004r. realizowane w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu kolbuszowskiego - Sokrates, Kapitał Ludzki, Comenius.
10. Kraje członkowskie Unii Europejskiej i ich charakterystyka - należy wymienić: pełną nazwę kraju, rok przystąpienia do WE, stolica, powierzchnia, ludność, waluta, język urzędowy, ustrój, głowa państwa.
11. Polska w strukturach unijnych.
12. Korzyści i koszty wynikające z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
V. Organizacja Konkursu
1. Konkurs kierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kolbuszowskiego.
2. Konkurs rozgrywany jest w kategorii indywidualnej i będzie odbywał się w 2 etapach:
I etap (szkolny)
Każda szkoła typuje dowolna liczbę uczniów, którzy przystąpią do konkursu szkolnego. Z każdej szkoły przechodzi do etapu powiatowego siedmiu uczniów, którzy, będą reprezentować swoja szkołę w etapie powiatowym. Uczniowie ci powinni wykazać się szeroką wiedzą i zainteresowaniami dotyczącymi Unii Europejskiej.
II etap (powiatowy – finał)
Uczniowie rozwiązują test w czasie 60 minut. Laureatami zostają trzy osoby, które uzyskały najwyższą liczbę punktów.
Uwaga! W przypadku takiej samej liczby punktów finalistów o przejściu do grona laureatów decyduje ustna dogrywka.
2. Konkurs rozgrywany jest w kategorii indywidualnej i będzie odbywał się w 2 etapach:
I etap (szkolny)
Każda szkoła typuje dowolna liczbę uczniów, którzy przystąpią do konkursu szkolnego. Z każdej szkoły przechodzi do etapu powiatowego siedmiu uczniów, którzy, będą reprezentować swoja szkołę w etapie powiatowym. Uczniowie ci powinni wykazać się szeroką wiedzą i zainteresowaniami dotyczącymi Unii Europejskiej.
II etap (powiatowy – finał)
Uczniowie rozwiązują test w czasie 60 minut. Laureatami zostają trzy osoby, które uzyskały najwyższą liczbę punktów.
Uwaga! W przypadku takiej samej liczby punktów finalistów o przejściu do grona laureatów decyduje ustna dogrywka.
VI. Terminarz Konkursu
1. UWAGA!!! – do konkursu mogą przystąpić tylko ci uczniowie, którzy do 31 grudnia 2011 r. ukończą 16 lat).
I etap Konkurs odbywa się w każdej ze szkół (LO, ZST, ZSA-E) powiatu kolbuszowskiego we wrześniu 2011r.
2. II etap powiatowy odbędzie się w Starostwie Powiatowe w Kolbuszowej, ul. 11 Listopada 10 w Auli 220 w październiku 2011r.
Prace oceniane będą przez Komisję Główną Konkursu powołaną przez Organizatora.
I etap Konkurs odbywa się w każdej ze szkół (LO, ZST, ZSA-E) powiatu kolbuszowskiego we wrześniu 2011r.
2. II etap powiatowy odbędzie się w Starostwie Powiatowe w Kolbuszowej, ul. 11 Listopada 10 w Auli 220 w październiku 2011r.
Prace oceniane będą przez Komisję Główną Konkursu powołaną przez Organizatora.
VII. Nagrody i wyróżnienia
Dla Laureatów, którzy zajmą I, II, III miejsce przewidziane są dyplomy, nagrody rzeczowe oraz wyjazd do Brukseli. Organizatorzy laureatom konkursu, zapewniają bezpłatny przejazd, hotel i wyżywienie w na przełomie marca i kwietnia 2012 r. Dokładna data wyjazdu będzie podana w terminie późniejszym.
Dla pozostałych finalistów przewidziane są dyplomy i nagrody rzeczowe.
Dla pozostałych finalistów przewidziane są dyplomy i nagrody rzeczowe.
VIII. Literatura
1 Unia Europejska 50 pytań, 2003 - wersja elektroniczna dostępna w Internecie.
2. Europa w 15 lekcjach, Pascal Fontaine, 2007 wersja elektroniczna dostępna w Internecie.
3. Strony internetowe poświęcone tematyce unijnej i literatura.
www.uniaeuropejska.org
www.europa.eu
www.europal.eu
www.prezydencjaue.gov.pl
1.Unia Europejska autorzy John Pinder Simon Usherwood, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009 str. 22-42, str. 74-86.
2. Unia Europejska w Zarysie autor Katarzyna Kołodziejczyk–Konarska. Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2003, str. 15-36.
3. Integracja Europejska Wstęp, redakcja naukowa Konstanty A. Wojtaszczyk, Wydawnictwo Akademicki i Profesjonalne, Warszawa 2006, str. 81-128, str. 171-177.
4. Kompendium Wiedzy Unii Europejskiej, Redakcja Naukowa Ewa Małuszyńska i Bohdan Gruchman, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, str. 23-28, str.35-44, str. 281-301.
IX. Uwagi końcowe
Organizatorzy Konkursu zastrzegają sobie prawo do ewentualnych zmian w regulaminie.
Informacje o wszystkich edycjach konkursu można znaleźć na stronach:
www.powiat.kolbuszowski.pl
www.zbigniew.chmielowiec.kolbuszowa.org.pl
2. Europa w 15 lekcjach, Pascal Fontaine, 2007 wersja elektroniczna dostępna w Internecie.
3. Strony internetowe poświęcone tematyce unijnej i literatura.
www.uniaeuropejska.org
www.europa.eu
www.europal.eu
www.prezydencjaue.gov.pl
1.Unia Europejska autorzy John Pinder Simon Usherwood, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009 str. 22-42, str. 74-86.
2. Unia Europejska w Zarysie autor Katarzyna Kołodziejczyk–Konarska. Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2003, str. 15-36.
3. Integracja Europejska Wstęp, redakcja naukowa Konstanty A. Wojtaszczyk, Wydawnictwo Akademicki i Profesjonalne, Warszawa 2006, str. 81-128, str. 171-177.
4. Kompendium Wiedzy Unii Europejskiej, Redakcja Naukowa Ewa Małuszyńska i Bohdan Gruchman, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, str. 23-28, str.35-44, str. 281-301.
IX. Uwagi końcowe
Organizatorzy Konkursu zastrzegają sobie prawo do ewentualnych zmian w regulaminie.
Informacje o wszystkich edycjach konkursu można znaleźć na stronach:
www.powiat.kolbuszowski.pl
www.zbigniew.chmielowiec.kolbuszowa.org.pl